Noi idei și practici preluate de la colegii din Letonia

DSCN0138      20 de bibliotecari din RM, printre care și eu ,Manciu Aliona, șef serviciu AM de la BPR D. Cantemir , am mers în vizită de studiu în Letonia, în perioada de 2-6 iulie 2013. În scurt timp am avut posibilitatea să învățăm din experiența și succesele bibliotecilor din Europa și să preluam cele mai bune practici și idei ce pot contribui la prosperarea comunităților locale.

Astăzi, bibliotecile publice din Letonia sunt moderne și demonstrează, zi de zi, faptul că sunt indispensabile şi că au tot potenţialul pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii membrilor comunității.

Pe parcursul acestor zile am vizitat 6 biblioteci publice (din Riga și Ventspils, cel mai bogat oraș din Letonia):   Biblioteca Ugale, Biblioteca Parventa, Biblioteca Ventspils, Biblioteca din comuna Jūrcalne, Biblioteca principală din Kuldīga și Biblioteca Centrală din Riga.

Cel mai mult m-a impresionat:

  • Infrastructura bibliotecilor;
  • Implicarea bibliotecilor in diverse proiecte (biblioteca in mare parte este dotată din sursele proiectelor)
  • Conlucrarea bibliotecilor cu APL
  • Parteneriatele bibliotecilor din Letonia nu doar cu școlile, colegiile ci și cu muzeele și băncile din localitate;
  • Acreditarea bibliotecilor, ceea ce le motivează de a se implica mai eficient în activitatea biblioteconomică;
  • Preocuparea bibliotecarilor de studierea patrimoniului local prin realizarea cercetărilor locale, colecționarea informației despre sat/comună care sunt expuse în muzeul bibliotecii, astfel biblioteca reprezintă o locație turistică;
  • Promovarea serviciilor de bibliotecă cu ajutorul unor panouri mobile unde sunt afișate serviciile bibliotecii/filialelor. Panourile date sunt  plasate periodic în diferite instituții.
  • Panourile informative electronic instalate la intrarea in bibliotecă unde se rulează în permanență activitățile bibliotecilor (activitățile în perioada unei luni).

Un lucru ce m-a șocat cel mai mult a fost că intru-un sătuc, Jurkalne, de doar 350 locuitori există bibliotecă care este cunoscută în regiune ca un promotor activ și participant în diverse proiecte și competiții.

Mă bucură faptul că am avut ocazia de a face această vizită de studiu în Letonia, unde am avut onoarea să cunosc bibliotecari și oameni deosebiți care mi-au lăsat doar impresii pozitive. Serviciile bibliotecilor din Letonia sunt într-un tandem cu cele din Republica Moldova, doar că ei au servicii care pentru noi rămân a fi un bun exemplu și care se pot prelua ca idei. Bibliotecile merită un viitor mai bun, bibliotecarii o atenție mai sporită și utilizatorii merită servicii mai eficiente.

Bibliotecarii care am călătorit , am fost selectați  să participăm în Programul de Liderism pentru Bibliotecari, desfășurat de programul Novateca, care a cuprinss trei ateliere de instruire și o vizită de studiu în Letonia. Toate cheltuielile de cazare, alimentare și transport pentru vizită au fost acoperite de AO, IREX Moldova/ programul Novateca.

Aliona  Manciu

prezentare vizita Riga

Lasă un răspuns

